About the vicissitudes of time

I mina tidigare inlägg så har jag berättat att jag ibland "vandrar iväg" med mina tankar, ofta på stora saker som t ex vår historia, vår skapelse eller vår framtid. Den här gången blev det en blandning. Jag tänkte på hur vi, som människor var förut jämfört med dagsläget. Hur har vi förändrats?
Förut i tiden så levde man enkelt, man hade det man behövde för att få bröd på bordet, inget mer. Man hade alltid något viktigt att göra, något som man får nytta av, vad gör man nowadays?, sitta på datorn eller kolla på tv.
Man hade bara de saker som man behöver, nowadays?, mp3-spelare, cd-skivor, datorer, Tv, mikro (afraid so =/), diskmaskiner, ja och mycket mer. behöver vi verkligen såna saker?, vi skulle inte dö om vi gick miste om de, and it would sure as hell spara på världens resurser för alla er som är rädda om vår planet.

Men nu snackar vi om matriella ting, jag tänker mer på oss människor som personer, är vi annorlunda genom vårt sätt att tänka, agera eller ifrågesätta?, såklart är vi det, men hur har vi förändrats?
Vi har blivit mer egoistiska tycker jag. Alla kollar på en stackars hemlös unge och säger för sig själva : "det där är inte mitt problem", yeah well det är inte hans heller.
Jag kollar på världen idag och undrar vart alla goda människor har tagit vägen. Jag vill se hjälp nå folk i alla världens hörn, jag vill se glada leenden och hälsningar. Önsketänkande.
I guess, det som en gång har sagts kommer hända har redan hänt.

" Nevertheless, now the wrong has set itself on its places and ignorance has ridden on its riding beasts. Unruliness has increased while the call for virtue is suppressed. Time has pounced upon like a devouring carnivore, and wrong is shouting like a camel after remaining silent. People have become brothers over ill-doings. have forsaken religion, are united in speaking lie but bear mutual hatred in the matter of truth.

When such is the case, the son would be a source of anger (instead of coolness of the eye to parents)
<Man ska ju respektera sin föräldrar>
and rain the cause of heat, the wicked would abound and the virtuous would diminish. The people of this time would be wolves, its rulers beasts, the middle class men gluttons and the poor (almost) dead. Truth would go down, falsehood would overflow, affection would be claimed with tongues but people would be quarrelsome at heart. Adultery would be the key to lineage while chastity would be rare and Islam would be worn overturned like the skin.

Ur Nahj al-balagha

Finns det inget hopp för denna värld?


Kommentarer
Postat av: A

Men se dig omkring så kommer du märka att väldigt många faktiskt vill hjälpa den hemlösa ungen, eller barnet som svälter. Dt finns massor med organisationer och ideelt arbete.
Jag förstår dock hur du menar. Och till en viss gräns är materialism förödande, men all materialism är inte negativ. Vi behöver inte vissa prylar, men de underlättar eller ger oss nöje. Och det behöver inte vara någn skam i det. En kamera t.ex, vart ligger the harm in that?
Det är girigheten som gör att vi går under, men i dagens samhälle behöver vi inte leva som dom gjorde förut.

2007-12-28 @ 17:38:54
URL: http://youbroughtmemybisquit.blogg.se
Postat av: Bahlool

HÅller med dig habibi..varje gågn en ny mobilmodell kommer ut ska man ha den, nyare bilar mm. Det är slöseri och det är fel

2007-12-28 @ 19:39:01
URL: http://bahlool.blogg.se
Postat av: Willikins

A: jaa precis, vissa saker är ju väldigt praktiska och man får mycket nytta utav de men inte allt, och som du säger, mycket girighet.

Bahlool: jaa, Som t ex mobiler, egentligen så har man en mobil så länge man kan ta emot och ringa samtal eller hur?, men nej, folk vill kunna ta bilder, surfa på internet och göra allt möjligt med sin mobil.
Som min farbror en gång sa: "Fan vilka prylar folk kommer på hela tiden, snart kommer en ny mobil som kommer till och med torka arslet åt en" =P

2007-12-28 @ 22:55:46
URL: http://Willikins.blogg.se
Postat av: Nnai

lol, din farbror har så rätt ;)

2008-01-02 @ 11:05:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0