Den sanna gudsbilden

Det här är något som är så extremt viktigt, inte bara för mig och dig, utan för människor överallt i världen. Jag brukar inte prata om dessa saker i allmänhet, delvis för att jag är en enkel människa med enkla tankar, värderingar och tycken, men också för att mina vänner är inte så intresserade i religion. Jag kommer nu berätta för er mina åsikter, och om det var något som jag fick bestämma i världen så skulle det vara förändringen av gudsbilden som vi har idag.

Ofta har vi "sett" eller hört hur Gud "är". En gammal skäggig man (nowadays är det folk som säger att han kan lika gärna vara en kvinna =/ ) som bor högt uppe i himlen bland de vita molnen. *Suck* så barnsliga tankar. Dessa tankar eller idéer är fel, jag ska visa varför.
Saker som har sagts eller som man ibland säger om Gud, t.ex att han vilade på den sjunde dagen efter skapelsen är fel. Samma sak som att han "gick" bredvid Adam i Edens lustgård osv.

Gud är Allsmäktig. Han har skapat något som vi troligtvis aldrig kommer förstå; Universum!, hur kan då vi, ynkliga människor, förstå Gud?. Vem är vi för att säga sånt?
Jag vet att jag låter kanske dramatisk and stuff, men det är bara för att det här är viktigt.
De som tycker eller tänker så har fått fel idé. Gud är ingen man, inte heller något som vi ens kan förstå. Gud är Gud. Vill ni ha en bild av honom?, då kan ni tänka som jag gör, och till och med det kan vara fel.
För mig, så är Gud livskfraft. Han är något mystiskt, Skaparen, han finns överallt omkring oss. Han är Ljus, kunskap. Vi behöver inte veta vad han är, om vi ens kan, utan bara erkänna Honom.
De som tycker att man kan ha en bild av Honom har fel och för att hjälpa er att se varför så kan de här texterna förklara mer än vad jag någonsin kan;

"Praise be to Allah Who lies inside all hidden things, and towards Whom all open things guide. He cannot be seen by the eye of an onlooker, but the eye which does not see Him cannot deny Him while the mind that proves His existence cannot perceive Him. He has not informed (human) wit about the limits of His qualities. Nevertheless, He has not prevented it from securing essential knowledge of Him. So he is such that all signs of existence stand witness for Him till the denying mind also believes in Him. Allah is sublime beyond what is described by those who liken Him to things or those who deny Him.
Be content with this and do not limit the Greatness of Allah after the measure of your own intelligence, of else you would be among the destroyed ones.

He is Powerful, such that when imagination shoots its arrows to comprehend the extremity of His power, and mind, making itself free of the dangers of evil thoughts, tries to find Him in the depth of His realm, and hearts long to grasp realities of His attributes and openings of intelligence penetrate beyond description in order to secure knowledge about His Being, crossing the dark pitfalls of the unknown and concentrating towards Him He would turn them back. They would return defeated admitting that the reality of His knowledge cannot be comprehended by such random efforts, nor can an iota of the sublimity of His Honour enter the understanding of thinkers."


Så borde man tänka. Visst har alla sina åsikter och värderingar men när man pratar om något så stort som Gud, hur kan man likna Honom med oss?


Kommentarer
Postat av: Bahlool

problemet är att folk har för kass förståelseförmåga..de vill gärna placera gud på ett stället eller i ett visst tillstånd..för de kan inte förstå hans status
hans storhet

2007-12-16 @ 23:52:18
URL: http://bahlool.blogg.se
Postat av: Anonym

"God exist without a place"

2007-12-27 @ 01:04:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0