A stubborn bastard who lives in his own world

Om ni inte känner mig, inte vet om det eller har inte klurat ut det, så är jag väldigt envis. When I make up my mind, väldigt lite kan göras för att jag ska ändra mig. Varför berätta det för er?, det har något att göra med valborg att göra =P

Now, jag vet inte 100% varför man firar valborg och för att vara ärlig så bryr jag mig inte (verkar inte något märkvärdigt eller något med verklig mening, bara en ursäkt för att dricka) Alla pratar om det; "Öööh, det är valborg fan" drar ut sent på kvällen, dricker sig fulla, någon blir misshandlad, everybody's happy right? =P

LoL, blev lite irriterad där, ja jag har problem med drickande, because seriously, I can't for the life of me komma på EN ENDA bra grej med att dricka, jag verkligen hatar det >_<. Och valborg förespråkar drickande på något sätt så jag hatar det också.
Men det är inte den enda anledningen, även om det är den största. Jag brukar vara inkonsekvent eller vaksam mot de traditioner som jag inte firar. För jag är en sån som bara firar det som betyder något för mig, även om jag kanske kan tänka "The more the merrier" och fira något spontant men jag gör inte det.
För att fira något så måste man stå för det tycker jag.

Tillägg:
Ser man på, besökte wikipedia för lite snabb info om valborg, kolla vad jag hitta;
"Valborgsmässoafton, sista april eller vardagligt valborg, finlandssvenska vappen, är en årlig högtid som firas i Estland, Finland, Lettland, Sverige, Tjeckien och Tyskland den 30 april eller 1 maj . Traditionen grundar sig på den Heliga Valborgs kult, mot häxtro och onda andar, som uppstod speciellt efter hennes död 779"

Så man gjorde sånt för att skydda sig mot onda andar och häxor =) Hoppas ingen läser det här, går ut och blir full och bestämmer sig att den där blondinen i svart är en häxa och slänger henne i elden =P

Kommentarer
Postat av: Bahlool

hehe idag hade vi i byn där jag jobbar en återkommande tradition då folk cyklar 3-6 mil och dricker under tiden..folk var såååå fulla...disgusting..

2008-05-01 @ 21:11:10
URL: http://bahlool.blogg.se
Postat av: umzacharia

Håller med dig=) Hälsa våren välkommen är trevligt. Men tyvärr är svenskarna så tråkiga att dom hela tiden måste hitta ursäkter för att dricka och Valborg är en av dom.

2008-05-01 @ 21:45:23
URL: http://umzacharia.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0