It is Destiny

A predestined fate....det måste ni ha undrat över någon gång.
Vanligtvis så brukar ödet vara förknippat med religion men det har tydligen adopterats av några avundsjuka ateister därute =P Folk tror inte på Gud, men de tror på ödet, which is kinda stupid if you ask me; Om du har ett förutbestämt öde, vem skapade det åt dig in the first place? ;)
När ödet och ateism går hand i hand så kallas det för Determinism; att allt har sin mening, jag gjorde si och så pga det här, som motiverades av det här osv, ända tills man går tillbaka till början. Stoicism är djupt influerat av Determinism, något som jag kommer redovisa om på torsdag =P

Alla våra liv är förutbestämda, så mycket vet jag. Alla har en uppgift att fylla, även om vi själva är inte medvetna om det.
Vilket konstigt ämne att skriva om huh? =D
Vad säger ni då?, tror ni på ödet?


Kommentarer
Postat av: A

Tror inte på ödet, mitt liv är inte förutbestämt utan det blir vad jag gör det till. Om mitt öde redan varit bestämt hade det känns lite meningslöst. Varför ska jag då ställas inför val liksom? När det blir på ett visst sätt ändå i slutändan.

2008-02-11 @ 16:05:32
URL: http://youbroughtmemybisquit.blogg.se
Postat av: Nora

Jag tror på ödet.
Om du frågar mig vad ödet innebär för mig, så skulle jag svarat:
Att ödet är något som kommer hända dig vare sig du tar beslut eller ej, det står ''skrivet'' i ditt liv att detta kommer ända.
Men ändå så tror jag inte ödet hänger ihop med hela ditt liv, liksom jag skulle inte tro att det har med plugget o göra eller om du tar körkortet eller ej.. Tror de har mer o göra med vem man gifter sig, när man dör o så..
Då e de ödet, att man dör just den dagen, eller ödet att man gifter sig med just den personen..

2008-02-12 @ 00:09:31
URL: http://noniiis.blogg.se
Postat av: Nora

*hända

2008-02-12 @ 00:10:16
URL: http://noniiis.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0