Tryckfrihet och yttrandefrihet?, vad är det för något?

Som vanligt är jag efter allt som händer i media och som är aktuellt men better late than never =P

För ett tag sen så var det väldigt mycket om det här med Mohammed-karakityrerna (eller hur det nu än stavas) och hela den här grejen om tryck- och yttrandefrihet som drog igång debatterna över hela norden.
For those n00bies out there; Att avbilda profeten Mohammed är tabuu, absolut otillåtet!!
Men först var det några snillar i danmark som ritade karakityrerna och sen en av våra smarta vikingar här hemma i sverige (vet inte ens vad snubben heter för han är så dum i huvet + att han förmodligen gör det här för uppmärksamhet, well you ain't foolin' me sucker! xD)
Well, anyways, så var det dags för alla slags debatter och förslag om hur man ska handskas med det här, och medans all det här bubblade strax över ytan, så fanns det vissa människor som inte ens visste vad som försegick.

Tryck- och yttrandefrihet på ena sidan och Religonsfrihet på den andra. I media så verkade det som Yttrandefriheten och co. som "tog ledningen" eller hade "rätt", vilket är helt förståerligt eftersom saker som yttrandefrihet osv var saker som man verkligen slogs för under upplysningen som t ex i frankrike. Mycket har man fått betala för dessa friheter och de sitter benhårt än idag. Men har vi verkligen dessa friheter?
Om vi nu verkligen har de, så ska jag väl ta chansen att säga att Nazismen är jättebra! ^^ Förintelsen, som kan sätta dig i fängelse i vissa länder om du inte erkänner den, är det bästa som hänt i hela världshistorien, och jag älskar Hitler för det han gjorde. Vi har ju "Yttrande - och tryckfrihet" varför ska jag inte kunna säga sånt, om jag är fri att skriva ner och säga vad jag vill?
Giftbombningen i Halabja 1989 av Saddam Hussein var ju hur coolt som helst. Friheter you say.

Vem som helst med lite hjärna i skallen skulle fatta att jag inte tycker så egentligen, att såna händelser är hemska, ohumanistiska och inte accepterade (just därför jag tar de som exempel), de är tabuu. Så varför är det "fel" att skriva eller säga så, men "rätt" eller "acceptabelt" att publicera känsliga bilder om Profeten Mohammed, grundaren till en hel världsreligion.
Eller som Bahlool skriver i sitt inlägg; " Om jag nu går ut och målar konst som involverar barnsex? Skulle någon tåla det? Om jag nu är en konstnär som fotar? En som vill ha miljoner av foton på barn, nakna i sexuella sammanhang, skulle inte jag kallas för Pedofil och fås anklagad och dömd för dessa brott?"
Jag är ju en konstnär =P, jag har mina friheter och tycken, det här är inte perverst, det är konst. 

Alla som har varit i en lokal med över 1000 pers vet att det är en hel del människor. Gångra det och få 10000, 100000, 1 milj, 2 milj, 3....   Tänk fortfarande hur mycket 1000 är, känn hur trångt och kvavt det är, hur jobbigt det är att ta sig till andra sidan, och jämför det nu med 1 milj. Ser ni folkmassan?, och tänk nu på hur många muslimer det finns. Bara i Indonesien är det 175 milj. Och sen tänk på resten av världen.
"Vart ska gränsen gå?" har man hört så mycket att öronen blöder, and that my friends, ligger mellan "Jag vill rita en bild" och "Denna bild kommer att få en hel världsreligion att känna sig kränkta och sårade".....pga en liten mans åsikter.
"The need of the many, outweigh the needs of the few"
Citat ifrån Spock, i flera av Star Trek filmerna =) 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0