Majma3 Ahl Al-bayt

Det är vår moské här i stockholm, Jakobsberg.
För att vara helt ärlig så har jag inte varit där på otroligt länge, ungefär 6 år =/. Jag kommer aldrig någonsin bryta kontakten på det viset igen. Otroligt mycket har förändrats, ombyggnader, nya salar, större ordning och reda, men det som gör mig mest stolt, är vår ungdomsgrupp.
Det här är kompisar som jag hängde med, dom här var kompisarna som jag först lärde mig att skriva och prata arabiska med, kompisar som t ex min kusin. Jag kan inte fatta att jag inte var där regelbundet.
Hur som helst, ungdomsgruppen! Det visar sig att det är väldigt stora aktiviteter på gång där, de ordnar skidresor för alla unga, biokvällar, kör pingis med sheikhen =D, har samtalskvällar eller debattkvällar på svenska och mycket mer, jag kan inte vara mer stolt och det enda jag ångrar mig över är att jag inte själv var en del av de som gjorde allt det här.
Fyra hemsidor har ungdomsgruppen gjort själva och som de uppdaterar och har koll på, den största är Noorislam.net och innehåller många godsaker ^^. Den andra är Al-Hadi.se och där står det oftast om konferenser och allt annat nytt och aktuellt, främst om att stärka shias plats och närvaro i det svenska samhället. Den tredje är Karbala.se och är ungefär som en faktasida där man får se på videos eller lyssna på ljud och läsa artiklar och poesi om Imam Al-Hussayn (A).
Den sista är DVV.se, Den Väntades Vänner och innehåller texter, både hadith och ur koranen som man har översatt till svenska. Man håller också på att översätta Nahj-Al-Balagha på svenska! ^^

Jag kan inte nog säga hur stolt jag är över att vi har kommit så långt, och inte bara nog med det, vi får just nu också stöd ifrån landstinget ekonomiskt. Förut så fick vi dela med sunniterna som fick runt 2 miljoner ifrån landet, av dessa två miljoner så fick vi inte ett enda öre, moskén levde ifrån männiksorna som donerade pengar. Men det har också ändrats, alhamdolilah.

Keep on going my brothers! ^^

Kommentarer
Postat av: umzacharia

Så fint att höra att det finns bra föreningar som fungerar =) Ibland så önskar jag att vi bodde i större stad,då hade det funnits mer utbud,för mig som svensk konvertit och för mina barn att lära sig om Islam.

2008-01-20 @ 14:26:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0