Källan av visdomsord

Det finns, och tro mig när jag säger det här, inget visare än koranen. Visdomen och vägledningen som man hittar där är bara...jag kan inte ens beskriva det =P Och det, inte bara för att man ska kunna vara en god muslim, utan en bättre människa.

Jag nämnde innan om vad jag tycker om drickande, tycker veeerkligen inte om det, och jag har stor anledning till det;
1. Ända sedan jag var liten har jag avskytt det och det är min personliga åsikt
2. En man borde alltid vara vid sina sinnens fulla bruk, lite svårt om man är full
3. Det är skadligt för kroppen, samma sak med rökning
4. Min religion förbjuder det

Och nu till anledningen av detta inlägg; "Varför är det förbjudet inom islam?" Vår underbara urkund kan svara på det =)

"They ask you about intoxicants and the games of chance. Say: in both of them there is potential of great good and means of profit for men, their sin however is greater than their profit."
(Surah Baqarah 2:219)

And indeed there is ^^
Att spela kan användas för ett gott ändamål, säg att man spelar, man vinner en hel del pengar och med de pengarna kan man ge fattiga och skänka till välgörenhet osv =) Men som alla vet så är det inte så lätt och man kan mycket lättare bli spelberoende, förlora sina pengar och resten kan vi redan.
Att alkohol används som medecin och mycket annat har gjort så mycket för människan, men dess främsta användning är tyvärr som drycker, dåligt för kroppen, man blir full osv. Listan är lång, men folk fortsätter att dricka =/

Det finns så mycket att lära sig ifrån koranen, man behöver inte vara muslim, bläddra någon gång så kommer ni säkert lära er något gott och nyttigt ^^


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0