Vad gör en bra människa?

Det är ingen rättvis fråga kan jag säga er för det är något väldigt komplicerat och omfattande när man försöker "väga" en person på det här sättet. Det är naturligtvis flera faktorer som spelar in, situationer, moral, stämning och en hel del andra saker, men jag vill hitta någon system på det hela, någon ultimatum som ska kunna definera en bra eller en dålig människa.
Vad är det som gör en till en bra människa förresten?, många har olika idéer och tycken här men låt oss hålla oss till det gamla vanliga; Kärlek, medlidande, ärlighet osv. Det är utifrån dessa egenskaper som man döms ifrån, om man är god eller inte. Det är dessa egenskaper som målar en bild av hur du är som en person.

Men som sagt så vill jag hitta ett ultimatum, en sorts villkor, ett krav och det är inte lätt. Inte rätt heller för den delen.
Det bästa som jag kunde komma på; Fromhet.
Att tro på en Gud och vara ärligt religiös, enligt mig, är en bra förutsättning att man är en bra människa. Det här betyder inte nu att alla ateister eller icke troende är dåliga, oh God no, jag känner ju flera ateister och alla är goa och härliga ^^, jag säger bara att vara religiös är en bra förutsättning.
Det finns ju naturligtvis de som sprider konflikt och terror i guds namn (Al-Qaida, den judiska Lehi organisationen eller KKK/whitepower grupper), men man måste tänka på att det alltid finns två sidor på ett mynt.

Varför är fromhet en bra förutsättning för att vara en god människa?
Religion lär oss väldigt mycket som man tar för givet, eller som man inte stöter på pga dagens motvillighet till religion. Den lär oss att inte ljuga, inte stjäla, inte skada, inte prata illa om någon (även vid dennes frånvaro), inte skvallra och att inte göra någon ont. Och folk tänker säkert nu; "såklart att man inte ska göra allt det där, sånt gör man ju inte även om man är ateist", jo en del av det, men vad skulle hindra mig ifrån att prata illa om någon bakom hans/hennes rygg? En skillnad om man tänker på att alla ens handlingar kommer påverka en i nästa liv.
Religion ger människan också ödmjukhet (stolthet är det motsatta, något som jag tycker att människan har för mycket utav) Genom att vara en religiös person så är man sin egen domare, man håller koll på sitt språk, sina handlingar och rättar sig själv varje gång man gör fel.

Det här är bara en galnes tankar, ni behöver inte lyssna till sånt här =P

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0